Pedagogisch beleid

In BinnensteBuiten bieden we kinderopvang voor diverse leeftijdsgroepen. Kinderopvang en het onderwijs werken intensief samen, zodat er sprake is van een doorgaande lijn. We hebben een kinderdagverblijf, een peuterspeelgroep en we bieden buitenschoolse opvang.

Visie kinderopvang BinnensteBuiten
Onderwijs en kinderopvang werken in BinnensteBuiten samen vanuit een gezamenlijke visie.
Spelend, optimistisch, verwonderend, betrokken, geloof in eigen kunnen zijn hierbij sleutelwoorden.

Wij bieden
• Een veilig pedagogisch klimaat;
• Een rijke, uitdagende speel-/leeromgeving voor alle opvanggroepen; 
• Veel tijd en aandacht voor bewegen, natuur, creativiteit;
• Zorgvuldig gekozen, uitdagende thema’s;
• Weinig stoelen en tafels, spelen doen we op de grond en in de hoeken;
• Een rijk taalaanbod, ondersteund met gebaren;
• Ruimte aan de kinderen en we nemen hen serieus.

We vinden een goede communicatie waaronder ook persoonlijk contact, enorm belangrijk. Dit draagt bij aan een optimaal klimaat voor kinderen waardoor ze zich bij ons veilig en prettig voelen. De medewerkers van het kindcentrum staan voor u klaar. Daarnaast willen we het u zo gemakkelijk mogelijk maken. Uw facturen inzien? Een contractwijziging doorgeven? Foto’s van uw kind op de opvang te bekijken? Doorgeven dat uw kind afwezig is of extra komt? Hiervoor gebruiken wij een kinderopvang-app, zodat u alles op één plek kunt beheren en regelen. 

Hier leest u meer over het gebruik van de app.

Opvangsoorten

De groepen zijn met zorg gekozen. Ze zijn actief als er voldoende animo is voor een bepaalde groep.

De groepsindeling in BinnensteBuiten

De Bezige Bijtjesvoor kinderdagverblijfkinderen van 0 tot 3 jaar
De Koele Kikkersvoor kinderdagverblijfkinderen van 2 tot 4 jaar
De Vrolijke Vlindersvoor kinderdagverblijfkinderen van 0 tot 4 jaar
De Grappige Geitjesvoor peuterspeelgroepkinderen van 2 tot 4 jaar
De Ontdekkersbuitenschoolse opvanggroep van 4 tot 8 jaar
De Avonturiersbuitenschoolse opvanggroep van 8 tot 13 jaar
De Speurdersbuitenschoolse opvanggroep van 4 tot 8 jaar

Hoe ziet een dag eruit op de kinderopvang in BinnensteBuiten?

 0 tot 4 jaar
Naast onze pedagogische cirkel binnen Yes! kinderopvang is er ook een gezamenlijke visie met het Kindcentrum wat betreft de doorgaande lijn naar het onderwijs en op de visie van werken op de groep.
Wij vinden het belangrijk dat de tijd voor spel zo goed mogelijk wordt benut en dat de groepsruimte dient als derde pedagoog. Er zijn duidelijke en uitdagende hoeken in de groep. De pedagogisch medewerkers zitten zoveel mogelijk op de grond bij de kinderen, observeren de groep en spelen mee.
We hebben bewust gekozen voor minder stoeltjes op de groep om zo in te spelen op de natuurlijke behoefte van bewegen bij kinderen.
Naast stoeltjes en kinderstoelen hebben wij zitkussens en banken aangeschaft om zo flexibel om te gaan met de ruimte en de kinderen te stimuleren tot bewegen. Staand knutselen, bouwen op een kleed op de grond, in de kring op zitkussens; het past bij onze visie en we sluiten op deze manier het beste aan bij de ontwikkeling van de kinderen.
Passend bij onze visie dragen de kinderen op de groep geen schoenen, maar lopen ze op sokken of pantoffels. Vanuit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat op de groep geen schoenen dragen bijdraagt aan een geborgen en prettige sfeer en het ontwikkelen stimuleert
Bij de baby’s wordt zoveel mogelijk het eigen ritme van de baby aangehouden wat betreft de voeding, het slapen en het verschonen. Voor dreumesen en peuters wordt er een vast dagritme gehanteerd. Het ritme is voorspelbaar en daarmee ook vertrouwd. De kinderen weten wat er gaat gebeuren en kunnen hierop anticiperen. Het ritme van activiteiten is niet gebonden aan de klok. Dat wil zeggen dat de vaste activiteiten niet iedere dag op precies hetzelfde tijdstip hoeven plaats te vinden. Het gekozen moment is afhankelijk van de behoefte van het kind en van de groep. Zo kan een kind dat al eerder moe is eerder naar bed, een kind dat dorst heeft iets te drinken krijgen, en als de kinderen nog lekker met een activiteit bezig zijn stellen we de lunch wat uit.
 
Het dagritme van de dreumesen en peuters ziet er als volgt uit:
7.00 – 8.00/08.30
De kinderen worden centraal opgevangen op de groep de bezige bijtjes. Voor de ouders is er tijd voor een praatje, de overdrachten en om afscheid nemen. Vrij spel voor kinderen.
8.00/8.30
De kinderen van de vrolijke vlinders en koele kikkers gaan naar hun eigen stamgroep.
9.15
Opruimen met de grotere kinderen.
9.30 – 10.00
De pedagogisch medewerkers gaan met de kinderen aan tafel. De kinderen die nog niet zelf kunnen zitten, liggen er ook bij in een wipstoeltje. Er wordt water gedronken en vers fruit in stukjes gesneden. Voor de allerkleinsten wordt er een vers fruithapje gemaakt met een staafmixer.
Als afsluiting worden er liedjes gezongen en/of een boekje gelezen.
10.15 – 10.30
Verschonen, plassen en handen wassen. Kinderen die twee keer slapen gaan nu naar bed.
10.30 – 11.20
Kinderen gaan vrij spelen buiten of binnen en/of gaan een gerichte activiteit doen passend bij het thema waar we mee werken. We werken ontwikkelingsgericht en gebruiken als middel o.a. Uk&Puk om onze doelen te bereiken. 
11.20 – 11.30
Opruimen en handen wassen
 11.30 – 12.15
Samen aan tafel voor de broodmaaltijd.
Eten en drinken met kinderen is een sociale activiteit. Wij dekken de tafel en bieden de kinderen op een ontspannen manier eten en drinken aan. Ook stimuleren wij de kinderen zoveel mogelijk afwisselend te eten (hartig en zoet).
We eten, praten en luisteren samen met de groep. Op deze manier is het eten niet alleen erg gezellig, maar leren de kinderen van en met elkaar. Bijvoorbeeld hoe je een vork vasthoudt of zelf je boterham smeert.
 Naarmate kinderen zich verder ontwikkelen leren ze hun voorkeur uit te spreken voor bepaald beleg of drinken.
We geven ze de gelegenheid zoveel mogelijk zelfstandig te eten, zelf hun beleg te kiezen en als het even kan zelf hun boterham klaar te maken. Dat stimuleert hun zelfstandigheid, vergroot hun zelfvertrouwen en bevordert het plezier in de maaltijd.
12.15- 12.30
Verschonen, plassen en handen wassen
12.30 – 13.00
De kinderen gaan slapen.
13.00 – +/-15.00
De kinderen die wakker blijven krijgen één op één aandacht. Er wordt een boekje voorgelezen, een rustig spelletje gedaan of een activiteit.
14.15 – 15.00
Uit bed halen en verschonen.
De kinderen die wakker blijven of vroeg wakker worden krijgen wat te drinken en te eten.  
15.30
De kinderen gaan weer in de kring en krijgen rauwe groenten (bijv.wortels, paprika, tomaat) aangeboden. Ook krijgen ze weer wat te drinken.
16.00/17.00 De kinderen onder een jaar krijgen een potje groente of een verse maaltijd die ouders van thuis meegeven.
16.00
Vrij spelen en/ of gerichte activiteit.
16.30
Verschonen en plassen.
16.30 – 18.00
Kinderen mogen vrij spelen en kunnen opgehaald worden door de ouders.
18.00-18.30
Het laatste half uur verzamelen de Koele Kikkers en de Vrolijke Vlinders in de groepsruimte van de bezige bijtjes om gezamenlijk af te sluiten.
PSG
Voor peuters wordt er in principe een vast dagritme gehanteerd. Het ritme is voorspelbaar en daarmee ook vertrouwd. De kinderen weten wat er gaat gebeuren en kunnen hierop anticiperen. Het ritme van activiteiten is niet gebonden aan de klok. Dat wil zeggen dat de vaste activiteiten niet iedere dag op precies hetzelfde tijdstip hoeven plaats te vinden. Het gekozen moment is afhankelijk van de behoefte van het kind en van de groep. Het programma wordt flexibel benaderd, dat wil zeggen dat de onderdelen van het dagritme van volgorde kunnen wisselen. De peuters krijgen voldoende ruimte om te spelen. Spel is tenslotte de kern van het peuterwerk. De pedagogisch medewerkers stimuleren de kinderen om met zoveel mogelijk materialen te spelen en te werken. In het programma zijn onder andere de volgende onderdelen opgenomen: 
  • Binnenkomen en vrij spelen, eventueel samen met de ouder; 
  • Start van het programma; (ontwikkelingsgericht werken, Uk&Puk) 
  • Kring waarin we onder andere verhalen vertellen en liedjes zingen; 
  • Eten en drinken; 
  • Naar het toilet gaan, luiers controleren en zo nodig verschonen; 
  • Buiten spelen (bij slecht weer een alternatieve binnenspeelactiviteit); 
  • Spelen, knutselen of een verhaal, liedjes en spelletjes in de kring; 
  • Afsluiting met zingen; 
  • Einde van het programma; 
  • Ouders/verzorgers zijn er weer.
 
Om de doorgaande lijn in het Kindcentrum kort te houden spelen de peuters regelmatig samen buiten met de kleuters. De peuters kunnen op deze manier vast kennis maken met kinderen en leerkrachten van de kleutergroepen. Zo creëren wij een vertrouwde omgeving en is de overgang naar de kleutergroep gemakkelijker.
 
BSO
De BSO is een onderdeel van het Kindcentrum Binnenstebuiten. 
Naast onze pedagogische cirkel binnen Yes! Kinderopvang is er ook een gezamenlijke visie met het Kindcentrum wat betreft de doorgaande lijn naar het onderwijs en op de visie van werken op de groep. 
Zo staat in onze visie natuur, ontdekken, bewonderen en een breed aanbod centraal. 
Dit is terug te zien in het aanbod van spelmateriaal, in uitdagend ingerichte ruimtes en de activiteiten die aangeboden worden. De pedagogisch professionals proberen zo goed mogelijk aan te sluiten bij de verschillende leeftijden van de kinderen door het aanbod hierop af te stemmen. Kinderparticipatie is een belangrijk onderdeel hiervoor. Zo nemen we de kinderen serieus en doen we het samen. 
Passend bij onze visie dragen de kinderen op de groep geen schoenen, maar lopen ze op sokken of pantoffels.  Vanuit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat in school/BSO geen schoenen dragen bijdraagt aan een geborgen en prettige sfeer en het ontwikkelen stimuleert.
 
Indeling voorschoolse ochtend 
7.00 Kinderen worden gebracht.  
7.00-8.15 er is ruimte voor vrij spel en/of spelletjes met de pedagogisch medewerker 
Vanaf 8:20 worden de kinderen (jonger dan 6 jaar) naar hun lokaal gebracht. De andere kinderen gaan zelfstandig naar hun eigen lokaal (inpandig) 
Indeling BSO middag 
Vanaf 14.00 uur: De jongste kinderen worden opgehaald bij de klas, de oudere kinderen komen zelfstandig naar de groep. Zij melden zich bij de pedagogisch professional. We verzamelen de kinderen in hun eigen groepsruimte. De kinderen van basisgroep de ontdekkers in het peuterspeelgroeplokaal en het lokaal van de Blije Beren en de kinderen van basisgroep de speurders in het MHB lokaal op de eerste verdieping.  
De kinderen van basisgroep de avonturiers vangen we op in het multifunctionele lokaal boven. 
Naast deze lokalen maken de kinderen gebruik van de centrale hal beneden, het speellokaal en de gangen boven en beneden. 
Er staat drinken (water in hun eigen beker) en een koekje/rijstwafel klaar. De kinderen starten met buitenspelen of bij slecht weer op hun eigen groep of in het speellokaal. 
De kinderen bepalen in overleg de middagindeling. Er worden verschillende activiteiten aangeboden op ieders niveau. 
Rond 15.00/15.30 uur vindt er een kringmoment plaats. Hier krijgen de kinderen fruit/groente en crackers aangeboden. Zij drinken water of thee uit hun beker. Water mogen de kinderen heel de dag door drinken.  
De oudste groep kinderen (vanaf groep 7) heeft, indien mogelijk, een zelfstandig eetmoment om tegemoet te komen aan de autonomie van de kinderen en ze verantwoordelijkheid te geven, passend bij de leeftijd. 
Tijdens ons programma houden we rekening met de verschillende leeftijden van de kinderen. 
Op de groep wordt het thema tijdens het kringmoment besproken met de kinderen en mogen zij hun eigen ideeën inbrengen.  
Het uitvoeren van de activiteiten gebeurt gezamenlijk en er wordt rekening gehouden met het jonge en het oudere kind. 
Vanaf 17.0 uur voegen we de basisgroepen samen.
Om 18.30 uur is het einde van de dag
Indeling vakantiedag 
Vanaf 7.00 tot 9.30 uur worden de kinderen gebracht.
Tussen 09.30 en 10.00 gaan we met elkaar in de kring. We eten fruit met elkaar. Ook worden er activiteiten besproken die de kinderen kunnen gaan doen. Eén dag in de week staat er een uitje gepland. 
We lunchen met elkaar tussen 11.30 en 12.30 en bespreken dan met elkaar wat de plannen voor de middag zijn.  
Zo rond 15:00/15.30 gaan we nog een keer met elkaar in de kring. Er staat drinken, groente en fruit klaar. De kinderen bepalen in overleg de middagindeling. 
De kinderen kunnen kiezen uit verschillende activiteiten die zijn voorbereid voor die dag. 
Om 18.30 uur is het einde van de dag

Kosten

Mooi meegenomen is dat u op een kinderdagverblijf van Yes! Kinderopvang niets betaalt voor luiers en (fles)voeding binnen het vastgestelde assortiment. U hoeft dit dus ook niet mee te geven. Met de handige rekentool op de website www.yeskinderopvang.nl  berekent u eenvoudig de kosten én de kinderopvangtoeslag die voor u geldt.  

Inschrijven

Met veel plezier laten we u de opvang in het kindcentrum zien, zodat u de sfeer kunt proeven en we uw vragen persoonlijk kunnen beantwoorden. Daarom maken wij graag met u een afspraak voor een rondleiding. Uiteraard is dit geheel vrijblijvend. De locatiemanager kinderopvang van BinnensteBuiten neemt contact met u op.

Inschrijven is geheel vrijblijvend én kosteloos. Het verplicht u tot niets; u kunt kosteloos annuleren tot de dag waarop de opvang start. Wilt u weten of er een plekje is voor uw kind? Schrijft u uw kind gewoon in, zodat wij u hierover kunnen informeren. U kunt ook contact opnemen met de locatiemanager: c.korporaal@yeskinderopvang.nl.

Klikt u hier om een rondleiding aan te vragen bij de kinderopvang van BinnensteBuiten.

Klikt u hier om uw kind vrijblijvend in te schrijven.